موسیقی هاوس ژانری است که از نسلها و جغرافیاها فراتر رفته است. در حالی که شما ریتمهای چهار ضربی و سینتهای پرانرژی آن را بارها شنیدهاید، ممکن است با تاریخچه منحصر به فرد، نوآوران و زیرژانرهای آن کمتر آشنا باشید. در این مقاله، بیایید به داستان کامل موسیقی هاوس بپردازیم و نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه میتوانید خودتان از صداهای آن در ساخت موسیقی، اگر علاقهمند هستید، استفاده کنید.
آنچه درباره موسیقی هاوس خواهید آموخت:
سبک موسیقی هاوس چیست؟
تاریخچه
ویژگیها
زیرژانرها
هنرمندان و دیجیهای تأثیرگذار
و چگونه یک قطعه هاوس خودتان بسازید
موسیقی هاوس چیست؟
موسیقی هاوس یک ژانر از موسیقی رقص الکترونیک (EDM) است که با عناصر صوتی مانند ریتمهای چهار ضربی (four-on-the-floor)، درام ماشین و سینتیسایزرها مشخص میشود. این سبک موسیقی مستقیماً از دیسکو مشتق شده و توسط دیجیها و تهیهکنندگان نوآور از صحنه کلاب زیرزمینی شیکاگو متولد شده است.
تاریخچه موسیقی هاوس:
موسیقی هاوس، در حالی که همچنان تا به امروز در حال تکامل است، تاریخچهی غنیای دارد که عمیقاً در چشماندازهای فرهنگی و موسیقایی دهه ۸۰ میلادی ریشه دارد.
ریشههای موسیقی هاوس:
موسیقی هاوس اولین بار در اوایل دهه ۸۰ از فرهنگ کلاب زیرزمینی شیکاگو ظهور کرد، زمانی که رابرت ویلیامز و شرکایش به یک ساختمان آجری نامشخص با پنجرههای سیاه شده در بخش صنعتی مرکز شهر برخوردند. در آن زمان، تعطیلیهای پلیس باعث شده بود تعدادی از مکانها (از جمله استودیوی خود او، US Studio) بسته شوند، بنابراین ویلیامز کارخانه متروکه در خیابان جفرسون ۲۰۶ را گرفت و شروع به برگزاری مهمانیها در آن کرد – و نام مکان را “Warehouse” گذاشت.
کارخانه سابق به سرعت در شبها به مکانی زنده تبدیل شد، و جمعیت عمدتاً سیاه پوست و لاتین تبار در یک کلاب به شدت تفکیک شده گرد هم آمدند. در کنار دیگر نوآوران مانند ران هاردی، مدیر موسیقی و دیجی، فرانکی ناکلز، شروع به آزمایش با صداهای جدید در این مکان کرد و آهنگهای دیسکو و سول را با بیتهای الکترونیکی مخلوط کرد – که منجر به تولد آنچه اکنون به عنوان موسیقی هاوس میشناسیم شد.
چرا به آن موسیقی هاوس میگویند؟
همانطور که ممکن است از داستان بالا متوجه شده باشید، این نام مستقیماً از انبار (Warehouse) میآید، جایی که صدای منحصر به فرد هاوس در آن شکل گرفت. گفته میشود که ویلیامز رویدادهای آن انبار را به عنوان “هاوس پارتی” یا “موسیقی هاوس” در پوسترهای تبلیغاتی توصیف میکرد، و مراجعهکنندگان کلاب نیز به سرعت این نام را پذیرفتند.
ویژگیهای موسیقی هاوس:
در حالی که این سبک موسیقی اکنون مانند یک چتر گسترده است که چندین زیرژانر را در بر میگیرد، موسیقی هاوس با چندین ویژگی کلیدی تعریف میشود که آن را از سایر ژانرها متمایز میکند.
BPM یا تمپوی موسیقی هاوس:
قطعات هاوس معمولاً دارای تمپویی در محدوده حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ BPM (ضربه در دقیقه) هستند. این محدوده برای ضربات kick ثابت که انرژی را در سالنهای رقص جاری میکند، ایدهآل است.
عناصر موسیقی هاوس:
فراتر از تمپو، چندین عنصر صوتی صدای قطعات هاوس را تعریف میکنند:
- ریتمهای چهار ضربی:
یک ریتم ثابت که در آن کیک درام در هر ضرب میزند، ریتم چهار ضربی، ریتم مرکزی است که قطعات هاوس را هدایت میکند. - بیس لاینها:
در کنار ریتم چهار ضربی، لاین بیس عمیق و تکراری اغلب ستون فقرات قطعات هاوس را تشکیل میدهند. - سینتیسایزرها و درام ماشینها:
ابزارهای الکترونیکی مانند دستگاههای درام Roland TR-808 و TR-909 از اصول تولید موسیقی هاوس هستند. امروزه، ابزارهای نرمافزاری و مجموعه سمپل پکها (مثل سایت همسانگ) نیز به طور گستردهای استفاده میشوند، که به آهنگسازان اجازه میدهد حتی اگر به تجهیزات فیزیکی فراتر از یک کامپیوتر دسترسی ندارند، قطعات موسیقی سبک هاوس را تولید کنند. - سمپلهای آوازی (وکال):
قطعات وکال و آوازی پرشور اغلب برای افزودن عمق احساسی و لمس انسانی به ریتمهای الکترونیکی هاوس استفاده میشوند. بسیاری از قطعات همچنین ترجیح میدهند که یک خواننده یک بخش اصلی را بنویسد و آن را اجرا کند، جای استفاده از نمونههای از پیش موجود.
تفاوت بین موسیقی هاوس و موسیقی Dance چیست؟
موسیقی هاوس صرفاً یک زیرمجموعه از موسیقی رقص (Dance Music) است. موسیقی رقص شامل موسیقی هاوس در کنار ژانرهای دیگری مانند تکنو، ترنس، دابستپ و غیره است.
زیرژانرهای موسیقی هاوس:
از زمان فرانکی ناکلز در Warehouse، انواع مختلفی از موسیقی هاوس ظهور کردهاند. در حالی که آنها با ویژگیهایی که در بالا مشخص کردیم به هم پیوند خوردهاند، این زیرژانرها هر کدام عناصر تعریف کننده خود را دارند که باعث میشود از یکدیگر متمایز به نظر برسند – بیایید نگاهی به چند نمونه محبوب در زیر بیندازیم.
۱. دیپ هاوس:
دیپ هاوس دارای BPM کندتر، تمرکز بر صداهای غنی و اتمسفریک، و صداهای پرشور است. “Can You Feel It” از Larry Heard به عنوان یکی از اولین قطعات دیپ هاوس معرفی میشود.
۲. پروگرسیو هاوس:
پروگرسیو هاوس که در اوایل دهه ۱۹۹۰ ظهور کرد، با تأثیرات یورو دیسکو، عناصر اکتشافیتر و مدت زمان طولانیتر قطعات، مشخص میشود. “Don’t Panic” از Spooky یک قطعه پیشگام پروگرسیو هاوس است.
۳. تراپیکال هاوس:
تراپیکال هاوس عناصری از دنسهال و هاوس بالئاریک را ترکیب میکند و بر فضای آرام و وایب تابستانی تأکید دارد. این نوعی از سبک هاوس است که ممکن است در جشنوارهای مانند Tomorrowland بشنوید – “Firestone” از Kygo و Conrad Sewell یک نمونه خوب از این ژانر است.
۴. اسید هاوس:
اسید هاوس که ابتدا به عنوان موسیقی “hi-NRG” شناخته میشد، با بیس لاینهای فشرده شده و دارم هایی مانند Roland TB-303 مشخص میشود. “I’ve Lost Control” از Sleezy D به عنوان یکی از اولین ضبطهای موسیقی اسید هاوس شناخته میشود.
۵. تک هاوس:
تک هاوس عناصر پرشور هاوس را با تأثیرات تکنوی مینیمال ترکیب میکند. این ژانر در سالهای اخیر تجدید حیات را تجربه کرده است و با قطعاتی مثل Losing It از FISHER به محبوبیت دوباره رسید.
هنرمندان و دیجیهای تأثیرگذار موسیقی هاوس:
چگونه موسیقی هاوس بسازیم:
ساخت یک قطعه هاوس شامل ترکیب و تنظیم عناصر مختلفی مانند الگوهای درام، لاین بیس و ملودیهای سینت است. امروزه، این کار معمولاً در نرمافزارهای آهنگسازی (DAW) مانند Ableton Live یا FL Studio انجام میشود.
با این حال، اگر این مقاله شما را برای تجربه کردن خودتان با عناصر صوتی موسیقی سبک هاوس تشویق کرده است، میتوانید با جستجو در سایت ما (همسانگ) از لوپها و وانشاتهای متنوع در این ژانر بهره ببرید. صداها در تمپو و کلید های متفاوت کار را برای شما راحت تر میکند.
امیدوارم این مقاله به شما نگاهی بنیادی به تاریخچه غنی موسیقی هاوس، ویژگیهای صوتی و زیرژانرهای متنوع آن داده باشد.
شروع کار با لوپها در همسانگ
با همسانگ، شما به هزاران لوپ، سمپل و وانشات از پیش ساخته شده دسترسی دارید. همین الان در سایت ما شروع کنید به کاوش در طیف گستردهای از سازها، ژانرها و لوپهای آماده تا صدای مورد دلخواه خود را پیدا کرده و به ساخت موسیقی بپردازید.
نظرات