در زمینهی ارتقای صدای خواننده، چیزهای زیادی برای یادگیری و امتحان کردن وجود دارد. بیاییم به چند تکنیک الهامبخش در پروداکشن صدای خواننده، در این لیست بپردازیم.
یکی از دستههای ما در همسانگ برای کسانی که به دنبال نمونههای آمادهی لوپ و سمپل وکال هستند، بخش آواز یا صدای خواننده است که احتمالاً مهمترین چیزی است که در یک آهنگ با کلام وجود دارد. سیستم شنوایی ما از نظر روانشناختی برای توجه به صدای انسان و تشخیص هر چیز نادرست در صدایی که میشنویم تنظیم شده است – و این مهارتهای شنیداری همان چیزی است که شما هنگام کار با صدای خواننده با آن روبرو هستید.
اگر تمام پلاگینهای ضروری برای افکت و میکس صدای خواننده را دارید، پس چیزی که ممکن است هنوز از دست داده باشید، تکنیکها و ایدهها هستند.
ما در این مقاله به ۹ نکتهی مهم و کاربردی برای ارتقای وکال پروداکشن میپردازیم – چه مبتدی باشید چه باتجربه، ما سعی کردهایم لیستی تهیه کنیم که همه بتوانند از آن بهره ببرند.
۱. استفاده از سایدچین کمپرسور
یک وکال خوب باید قابل فهم باشد، همیشه وسوسه زیادی برای اضافه کردن پلاگین افکتها وجود دارد. با کاهش تعداد افکتها، هر زمان که صدای خواننده شنیده میشود، بدون تغییر صدای خواننده، میتوانید هم افکتها و هم صدای خواننده را داشته باشید.
مرحله 1: معمولترین روش برای انجام این کار، استفاده از کمپرسور سایدچین است.
مرحله 2: یک کمپرسور روی کانال افکتها قرار دهید. ورودی سایدچین آن را فعال کنید و کانال اصلی صدای خواننده را به عنوان آن سایدچین مسیردهی کنید.
مرحله 3: از تنظیم Threshold برای فعال کردن دقیق کمپرس هنگام پخش صدای خواننده استفاده کنید، Ratio را همراه با Threshold تنظیم کنید تا میزان داک کردن مورد نظر را به دست آورید.
مرحله 4: تنظیمات Attack و Release را اصلاح کنید تا داک کردن سریع شروع شود (Attack) و آرام تمام شود (Release). اگر کمپرسور شما تنظیم Hold دارد، میتواند حتی بهتر کار کند اگر با دقت تنظیم شود
۲. حضور فرکانسی مناسب را در وکال خود به دست آورید.
توضیح مفهوم موسیقایی ‘حضور’ میتواند سخت باشد که دقیقاً چطور تعریف شود، اما معمولاً به معنای چیزی است که در فرکانسهای بالای ضبط صدای خواننده اتفاق میافتد. این اصطلاح معمولاً به یک صدای وکال با فرکانسهای بالای تقویت شده، گفته میشود که حضور بیشتری دارد و واضحتر و ملموستر است. اما مواردی در میکس وجود دارد که ممکن است هنگام افزایش آن فرکانسهای بالا اشتباه رخ دهد…
ابتدا، اطمینان حاصل کنید که تقویتهای بالای شما، بخش وکال را خشن و هارش نمیکند. اگر این مشکل وجود دارد، میتوانید از یک de-esser در مسیر خروجی برای جبران استفاده کنید.
مشکل دوم این است که ممکن است نخواهید همان فرکانسهای بالا در افکتهایی مانند ریورب و دیلی ظاهر شوند – این میتواند باعث تجمع ناخواسته فرکانسهای بالا شود و چیزها را حتی هارشتر کند. برای جلوگیری از این فرآیند، فرکانسهای بالای صدای خواننده را فقط پس از ایجاد سیگنال ارسالی پردازش کنید، یا از پردازش موازی استفاده کنید.
۳. سیگنال ریورب خود را بهبود بخشید
بسته به نوع وکال (صدای خواننده) ، بسته به ریورب، و بسته به کل آهنگ پسزمینه، ممکن است هر چیزی برای بهبود ریورب شما لازم باشد. بیایید به برخی روشهای خاص برای دستیابی به ریورب بهتر نگاهی بیندازیم.
ابتدا، سعی کنید تمام ریورب را لو-پس کنید، یا حتی آن را های-پس کنید، و افکت را فقط در فرکانسهای مفید صدای خواننده و نه فراتر از آن قابل شنیدن نگه دارید.
سپس، به تصویر استریوی ریورب در طیف فرکانسی آن توجه کنید و عرض را در فرکانسهای پایین محدود کنید. در نهایت، ریورب را با یک حذف کننده ترنزینت (یا محدودکننده) روی سیگنالی که وارد پلاگین میشود آزمایش کنید؟ این میتواند به کاهش قابل توجه ‘نویز’ ریورب کمک کند.
۴. در استفاده از نرمافزارهای تیون کننده وکال محتاط باشید
۵. از تکنیکهای پردازش موازی استفاده کنید
اغلب وقتی از پردازش موازی صحبت میشود، در زمینهی استفاده از افکت کمپرس موازی است، جایی که یک پرودیوسر، یک کانال بیش از حد کمپرس شده ایجاد میکند.
با دوبل کردن کانال یا استفاده از مسیردهی، میتوانید صدای خواننده خود را به چندین کانال تقسیم کنید که اساساً همان سیگنال اصلی را پردازش میکنند. پردازش موازی کامل به این معنی است که برای هر افکت که میخواهید اضافه کنید، این کار را روی یک کانال اختصاصی انجام میدهید، با پردازش تنظیم شده روی 100٪ wet، و از فیدرهای تمام کانالها برای میکس کردن ترکیبی که به دنبال آن هستید استفاده میکنید.
این روش به شما کنترل بیشتری در ایجاد افکتها به صورت جداگانه میدهد، اما میتواند پیچیدهتر از پردازش سنتی باشد تا بتوان آن را ردیابی و کنترل کرد. گاهی کار در یک تنظیم پردازش موازی، آسانتر و موثرتر است.
۶. صدای خواننده خود را با کمپرس سریالی تقویت کنید
کمپرس سریال تکنیکی برای فشرده کردن سیگنالهایی با تغییرات پویایی بیشتر است. اغلب دو دلیل متمایز برای استفاده از یک کمپرسور وجود دارد: مهار کردن اوجهای تیز و اضافه کردن کارکتر. با کمپرس سریال، شما میپذیرید که هیچ ابزار واحدی نمیتواند هر دو کار را انجام دهد و همزمان هم در هر کدام خوب باشد.
در عوض در کمپرس سریالی، با استفاده از یک کمپرسور (یا محدودکننده) با زمانهای Attack و Release سریع، برای مهار ترنزینتها شروع میشود (به لطف Threshold و Ratio بالا). به دنبال آن یک ‘کمپرسور دیگر’ با Threshold و Ratio پایینتر و Attack و Release کندتر برای اضافه کردن کارکتر به سیگنال آرام شده قرار میگیرد.
کمپرس سریالی به ویژه روی صدای خواننده، پیانو و گیتار – هر سازی با محدوده داینامیک وسیع – خوب کار میکند.
۷. آیا واقعاً به دی-اسر (de-esser) نیاز دارید؟
هیچ راهنمای جامع و قانونی برای ضبط و تولید وکال و استفاده از دی-اسر (De-Esser) وجود ندارد. این افکتها مطمئناً مفید هستند، اما آیا واقعاً هر بار به استفاده از آن نیاز دارید؟
اگر وکال از ابتدا عالی به نظر میرسد قطعا نیاز به حذف حروف مشدد صدادار خیلی کمتر است. همچنین وقتی به دنبال صدای احساسیتر هستید، این صداهای اضافی میتوانند بخشی از جذابیت باشد – البته در حد معقول.
اغلب، استفاده از دی-اسر برای رسیدن به وکال درست، ضروری خواهد بود، اما ما میخواهیم شما را آگاه کنیم و به این فکر بیاندازیم که قبل از استفادهی خودکار از آن، کمی تامل کنید تا طبیعی بودن را از بخش وکال خود نگیرید.
۸. زنجیرهی افکتهای کوروس/دیلی/ریورب
این سه افکت در حال حاضر از ملزومات اصلی در تولید وکال هستند. کوروس ابتدا میآید و شخصیت خاصی به صدا میبخشد. دیلی – که ممکن است به صورت موازی باشد – حس زمانی و اثر دلخواه شما را اضافه میکند. ریورب سپس حس معمول فضای صدا را، بعد از هر یک یا هر دو افکت کوروس و دیلی به آن اضافه میکند.
در حالی که این افکتها به تنهایی شناخته شده هستند، استفاده از آنها به عنوان یک سهگانه برای وکال چیزی است که ما واقعاً توصیه میکنیم امتحان کنید – بهخصوص اگر آنها را به صورت موازی تنظیم کنید.
9.سه نکته برای بک وکالها (backing vocals)
نکته 1: بک وکالها را به صورت گروهی پردازش کنید قبل از اینکه روی هر کانال جداگانه زوم کنید. به احتمال زیاد هر پردازشی که برای یک کانال نیاز باشد (EQ، ریورب) برای دیگر کانالها نیز لازم است، و پردازش گروهی وکالهای پشتیبان تنها باعث همبستگی بیشتر آنها میشود.
نکته 2: از یک کمپرسور سریع یا لیمیتر برای حذف ترنزینتها از بک وکالها استفاده کنید. مشابه نکتهای که در مورد ریورب ذکر شد، حذف ترنزینتها از عناصر پشتیبان کمک میکند که آنها بهطور صافتر در پسزمینه جای بگیرند و تفاوتهای زمانی کمتر آشکار شود.
نکته 3: معمولاً میتوانید با پنینگ (panning) وکالها خلاقانهتر باشید. آنها را در فضای استریو پخش کنید و از افکتهای استریو مانند کوروس برای متمایز کردن آنها استفاده کنید.
و در آخر
فراموش نکنید که همسانگ با مجموعهای از هزاران صدای آماده لوپ و وانشات برای ساخت موسیقی در دسترس شماست. شما میتوانید با جستجوی VOCAL در سایت ما، لوپ و سمپل ایدهآل خود را در این زمینه پیدا کنید.
جالب بود
🙏