چگونه بهترین گام را برای صدای خود پیدا کنیم؟

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. جزئیات نویسنده
چگونه بهترین گام را برای صدای خود پیدا کنیم؟

گاهی فراّیند پیدا کردن گام و کلید مناسب برای صدای شما می‌تواند سخت باشد. آهنگ‌های بی‌نظیر زیادی وجود دارد که برای خوب اجرا کردن و یا رکورد آنها به کلید مناسب برای خواندن آن نیاز دارید. در این مقاله، به روش انتخاب گام و کلید مناسب صدای شما برای خواندن یک آهنگ می‌پردازیم.

بیایید با رایج‌ترین و قدرتمندترین ترفند در سه مرحله، برای یافتن بهترین کلید برای صدای شما، روی هر آهنگی، شروع کنیم.

  1. برای خواندن هر آهنگی با بهترین کلید، باید بالاترین نت‌های آهنگ را پیدا کنید.
  2. وقتی آن‌ها را شناسایی و پیدا کردید، نت‌ها را بخوانید و کلید آهنگ را نیم یا یک پرده بالاتر ببرید و مجددا بخوانید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که بر روی صدای خود احساس فشار کنید.
  3. سپس گام آهنگ را دو یا سه کلید پایین بیاورید و مجددا بخوانید، اکنون در کلید مناسب برای صدای خود هستید.

البته که همه‌‌ی  آهنگ‌ها شبیه هم نیستند. گاهی اوقات لازم است پایین‌ترین نت‌ها را نیز شناسایی کنید تا صدای خود را جایی در وسط نت‌هایی که می‌توانید از بالا و پایین اجرا کنید، قرار دهید.

هیچ خواننده ای یک کلید “واحد و ثابت” ندارد تا همیشه در آن گام مشخص اجرا کند. می‌تواند برای هر آهنگ متفاوت باشد و شما باید تصمیم بگیرید که چه کلیدی در هر آهنگ برای صدای شما مناسب است.

یک نکته‌ی مهم این است که متوجه شوید که تارهای صوتی شما وقتی در راحتی و آرامش اجرا می‌کنید چگونه حس و رفتاری دارد. سعی کنید در آن حالت آواز بخوانید و در نهایت، باید بتوانید هر چیزی را بدون احساس تنش بخوانید. همچنین مناسب‌ترین کلید را پیدا کنید که در آن احساس آرامش ‌می‌کنید.

پیدا کردن محدوده‌ مناسب صدا

هر خواننده‌ای، در هر آهنگی، کلیدی دارد که برای او مناسب‌تر است. برای اینکه واقعاً بهترین کلید را پیدا کنید، ممکن است لازم باشد تعدادی از آنها را امتحان کنید.

وقتی چند کلید را بررسی کردید، می‌توانید هر آهنگی را بخوانید. این یک هدف هنری است که کدام یک از آن کلیدها را انتخاب می‌کنید. اما در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

محدوده‌ی طبیعی

هر خواننده‌ای باید بتواند به راحتی در محدوده طبیعی خود آواز بخواند. که در واقع شباهت زیادی دارد به لحنی که هنگام صحبت کردن دارید

به این فکر کنید که با چه آهنگی و با چه کلیدی صحبت می کنید، به این ترتیب می‌توانید احساس کنید که به طور طبیعی باید با چه کلیدی بخوانید. زیرا وقتی کمی بالاتر آواز می‌خوانید، راحت‌تر می توانید لحن متمرکز و انرژی خوبی دریافت کنید.

بالاتر رفتن

هرچه به سمت نت‌های بالاتر بروید، لحن شما تمرکز بیشتری خواهد داشت و جلب توجه مخاطب را خواهید داشت. برای خوانندگان بسیار معمول است که بالا، آواز بخوانند، و این یک نوع مهارت و ویژگی محسوب می‌شود.

پایین‌تر رفتن

هرچه یه سمت نت‌های پایین‌تر بروید، صدای شما صمیمی تر، آرام‌تر و کامل‌تر خواهد بود. اما شما همان چابکی و تونالیته لازم برای جلب توجه گوش مخاطب را مانند زمانی که بالاتر آواز می‌خوانید، نخواهید داشت. پایین رفتن نیز می‌تواند سخت‌تر باشد زیرا به هوای بیشتری برای خواندن این بخش نیاز دارد.

خیلی بالاتر یا پایین‌تر از محدوه‌ی صوتی خود نروید

حرکت بیش از حد به سمت نت‌های بالا در یک گام می‌تواند به تارهای صوتی شما فشار آورد و به سرعت احساس درد خواهید کرد. به همین دلیل است که نباید در شرایط ناراحت کننده و نامطمئن آواز بخوانید زیرا ممکن است در نهایت به تارهای صوتی خود آسیب بزنید و همچنین برای شنوندگان ناخوشایند و همراه با تنش به نظر برسد.

راه های دیگر برای یافتن بهترین کلید

چند ترفند دیگر برای یافتن بهترین کلید برای هر صدایی وجود دارد. همه‌ی این راه‌ها بسیار مفید هستند. می‌توانید یکی از این موارد را امتحان کنید اگر اولین ترفند ذکر شده در بالا برای شما کارساز نباشد.

صدای خودتان را هنگام خواندن ضبط کنید

یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای یافتن بهترین کلید، ضبط کردن خواندن خودتان است. این کار را چندین بار با کلیدهای مختلف انجام دهید، و به سرعت متوجه خواهید شد که چه کلیدی و فضایی برای شما مناسب و خوب است و چه چیزی خوب نیست.

یک یا چند مخاطب صادق پیدا کنید

گاهی اوقات ممکن است انتخاب سخت باشد. بنابراین چندین کلید از کلیدهای مختلف را ضبط کنید، آنها را برای یک نفر یا چند نفر که با شما صادق هستند بفرستید. گاهی اوقات تشخیص تنش و صداهای خشن و ناخوشایند در آواز شما برای فردی دیگر آسان‌تر است. برای شخص دیگری راحت‌تر است که صدای ضبط شده شما را با خیال راحت بشنود.

کدام کلید یک به طور طبیعی به شما می رسد؟

اغلب وقتی موسیقی همراه کننده‌ای نداشته باشیم، ما به طور طبیعی شروع به خواندن یک آهنگ می‌کنیم، برای مثال اغلب آهنگ‌هایی که اخیراً به آن گوش داده‌ایم و در ذهنمان مانده‌اند. این یک اتفاق واقعاً جالب است، زیرا می‌توانید هر آهنگی که می‌خواهید را بدون هیچ موسیقی پس‌زمینه‌ای، بخوانید. هر زمان که این کار را انجام می‌دهید، صدای خود را با رکوردر گوشی ضبط کنید، و کلیدی را که به طور طبیعی برای آهنگ مورد نظر به آن می‌رسید، پاسخ مناسب برای شما خواهد بود.

کلیدی که بیشترین قدرت را به شما می‌دهد

کلیدی را انتخاب کنید که بیشترین قدرت را به شما می‌دهد. گاهی اوقات، شما می‌خواهید یک کورس (Chorus) قدرتمند داشته باشید، بنابراین می‌توانید تصمیم خود را بر اساس آن قرار دهید. آیا می‌توانید کورس و نت‌های بالای آن را با صدای قدرتمند و بدون تنش بخوانید؟ پس احتمالاً کلید خوبی انتخاب کرده‌اید.

رایج ترین کلیدها

این داده‌ها از مقاله‌ای است که چند سال‌ پیش در Spotify منتشر شده است تا بتوانید ببینیم رایج‌ترین کلیدها کدامند.

کنی نینگ، نوازنده، تمام آهنگ‌های اسپاتیفای را تجزیه و تحلیل کرد تا رایج‌ترین کلیدها را بیابد.

و اما نتایج آن:

دو کلید G و D Major در کنار کلید C، دو کلید رایج در جهان موسیقی هستند. و دلیل آن، این است که ساده‌ترین کلیدها برای نواختن آکورد روی گیتار و پیانو هستند. جالب است که رایج‌ترین کلیدها لزوماً آسان‌ترین کلیدها برای خواندن نیستند. اما ساده‌ترین کلیدها برای نواختن هستند.

ساده ترین کلید برای آواز خواندن

ساده‌ترین کلید برای آواز خواندن برای هر فرد، کلیدی است که در هنگام صحبت کردن به لحن طبیعی صدای او نزدیک است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است کمی بالاتر از تن طبیعی باشد، زیرا هرچه تن صدا را بالاتر ببرید، هوای کمتری برای ساختن صداها مورد نیاز است.

مطالعات نشان داده‌اند که وقتی خواننده‌ها شروع به خواندن آهنگی بدون صدای مرجع و همراه کننده می‌کنند، اگر آهنگ اصلی در وهله اول بالا بود، پایین‌تر از آهنگ اصلی می‌روند، و در آهنگ‌هایی که در کلید پایین‌تر هستند، مردم تمایل دارند با همان کلید بخوانند. شاید این نشان دهنده‌ی این باشد که کسی که به طور طبیعی شروع به خواندن هر آهنگی می‌کند، با یک کلید راحت‌تر و با دامنه‌ی پایین‌تر شروع به خواندن می‌کند.

افشین سرمدی

نویسنده از: -0001/11/30

دیدگاه خود را بنویسید