نوشتن پیشرویهای آکورد غمانگیز به سادگی کنار هم قرار دادن تمام آکوردهای مینور در یک گام نیست.
بلکه این یک هنر ظریف است که نیاز به تعادل میان عوامل متنوع ترکیبی و مفهومی دارد.
در این مقاله، ۱۱ پیشروی آکورد غمگین و برخی از آهنگهایی که از این آکوردها استفاده میکنند را تحلیل میکنیم تا بفهمیم چه چیزی آنها را در برانگیختن احساسات ما اینچنین مؤثر میکند.
اصول پایهای تئوری موسیقی در مورد توالی آکوردها
قبل از اینکه بریم سراغ خودِ آکوردها و چیدمانشون، لازمه یه سری چیزای پایه تئوری موسیقی رو با هم مرور کنیم. مهمترینش اینه که ما از اعداد رومی (مثل i، VI، VII و غیره) برای نشون دادن آکوردهای مختلف توی هر چیدمان استفاده میکنیم.
این اعداد رومی نشون میدن که هر آکورد روی کدوم درجه از گامِ موسیقی ساخته شده. یعنی مثلاً تو گامِ لا مینور، آکورد ‘i’ میشه یه آکورد لا مینور (همون سهصدایی که روی درجه اول گام ساخته میشه)، آکورد ‘iv’ میشه یه آکورد رِ مینور (سهصداییِ درجه چهارم) و آکورد ‘VI’ میشه یه آکورد فا ماژور (سهصداییِ درجه ششم). حروف بزرگ و کوچیک هم نشون میدن که آکورد ماژور هست یا مینور.
استفاده از اعداد رومی خیلی بهمون کمک میکنه، چون باعث میشه الگوهای کلی رو بدون در نظر گرفتنِ یه گام خاص ببینیم و بفهمیم. اینطوری راحتتر میتونیم آکوردها رو به هر گامی که میخوایم منتقل کنیم و برای آهنگسازی خودمون ازشون استفاده کنیم.
۱۱ تا توالی آکورد غمگین با مثالهای آهنگهای معروف:
این مثالها نشون میده چطور این توالیها حس غم رو منتقل میکنن و نکته مهم اینه که همه آکوردها به صورت سهصدایی ساده و در حالت پایه (Root Position) استفاده شدن تا تمرکز روی خود توالی باشه.
توالی آکوردها و مثالها:
i – III – VII – VI:
این توالی رو میتونید تو آهنگ “Hello” از ادل بشنوید. پایان این توالی با آکورد VI حس ناتمومی ایجاد میکنه که با مضمون آهنگ (یه تماس تلفنی پر از تردید و تصمیم) خیلی خوب جوره.
i – VI – VII – v:
این توالی تو آهنگ “My Immortal” از Evanescence استفاده شده. تنظیم این آهنگ (استفاده از سازهای زهی و پیانو) به این توالی حس درام و غم زیبایی میده.
i – VI – III – VII:
این توالی تو آهنگ “Name of Love” از انیمه Attack On Titan شنیده میشه. استفاده از آکورد VII به این آهنگ حس عظمت و شکوه میده.
i – VII – VI – VII:
این توالی تو آهنگ “Somebody That I Used to Know” از Gotye و Kimbra استفاده شده. حرکت نزولی پلهای این توالی و برگشتش به آکورد i خیلی خاصه.
VI – VII – i – i:
این توالی برعکس قبلیها با آکورد i شروع نمیشه و تو آهنگ “ocean eyes” از Billie Eilish شنیده میشه. حرکت صعودی این توالی با وکال نزولی بیلی آیلیش کنتراست جالبی ایجاد میکنه.
VI – VII – v – i:
این توالی که به “توالی جاده سلطنتی” هم معروفه، به خصوص تو موسیقی J-Pop و J-Rock خیلی رایجه و تو آهنگ “SAKURA” از Ikimonogakari هم استفاده شده.
VI – VII – i – v:
این توالی رو تو آهنگ “We Don’t Talk Anymore” از Charlie Puth و Selena Gomez میشنویم. آکورد v تو این توالی خیلی مهمه و حس غم بیشتری به آهنگ میده.
VI – VII – III – VI:
این توالی تو آهنگ “Chandelier” از Sia استفاده شده. تکرار آکورد VI حس درام و اوج خاصی به آهنگ میده.
VI – iv – i – v:
این توالی تو آهنگ “Decode” از Paramore شنیده میشه. استفاده از آکورد iv حس تیرهتری به آهنگ میده.
I – iii – IV – IV:
این توالی تو گام ماژور استفاده میشه و تو آهنگ “What Was I Made For” از Billie Eilish شنیده میشه. با وجود ماژور بودن، حس تنهایی و دلشکستگی رو به خوبی منتقل میکنه.
I – V – IV – I:
این توالی که خیلی هم شاده، تو آهنگ “Oh Well, Oh Well” از Mayday Parade استفاده شده. کنتراست بین موسیقی شاد و متن غمگین، حس خاصی به این آهنگ میده.
نتیجهگیری:
چیزی که یه توالی و پیشروی آکورد رو غمگین میکنه، فقط خود آکوردها نیستن، بلکه مجموعهای از عوامل مثل ملودی، متن، سازبندی، تمپو، ریتم، داینامیک، طراحی صدا و … هستن. یه توالی آکورد ممکنه تو یه آهنگ غمگین باشه و تو یه آهنگ دیگه شاد. این پیچیدگی و ظرافت، چیزیه که موسیقی رو جذاب و ارزشمند میکنه.
همچنین همسانگ با مجموعهای از هزاران صدای آماده لوپ و وانشات برای ساخت موسیقی در دسترس شماست. شما میتوانید با جستجوی بر اساس فیلترهای موجود در سایت، توالی آکوردهایی از سازهای مختلف رو امتحان و استفاده کنید.
نظرات