آهنگ کاور در موسیقی چیست؟
آهنگ کاور یعنی بازخوانی آهنگ خواننده دیگری توسط خواننده جدید. به عنوان یک خواننده و هنرمند، کاور برداشت جدید و منحصر به فرد شما از آهنگی است که می شناسید. نسخههای کاور معمولاً از آهنگهای معروف هستند، اما لزومی ندارد که حتما آهنگ مشهوری باشد.
بنابراین نسخه کاور یک آهنگ چیست؟
مثلا، جان لنون نسخهای از «Stand By Me» بن ای کینگ را انجام داد. یعنی کاور یک آهنگ محبوب است. نمونه های بی شمار دیگری در طول تاریخ موسیقی وجود دارد. ممکن است آهنگ کمتر محبوب یک هنرمند به موفقیت اصلی هنرمند دیگر تبدیل شود. یک مثال بسیار خوب در این مورد، «رقصیدن در مهتاب» اثر Toploader است. این یک موفقیت بزرگ برای گروه انگلیسی بود، اما در ابتدا توسط King Harvest در سال 1973 نوشته و منتشر شد. نسخه اصلی تنها به رتبه 13 در 100 آهنگ برتر جدول بیلبورد رسید، اما Toploader آن آهنگ را کاور کرد و به یک موفقیت جهانی تبدیل شد.
یکی دیگر از نمونه های خوب ممکن است نیروانا در پوشش فیلم «مردی که دنیا را فروخت» دیوید بووی باشد. این قطعا برای بوئی بیشتر از رقص در مهتاب برای King Harvest موفق بود، اما نسخه نیروانا مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و حداقل به همان اندازه نسخه اصلی بوئی شناخته شده است.
چرا یک آهنگ را کاور میکنند؟
دلایل زیادی برای کاور کردن یک آهنگ وجود دارد. هنرمندان و خوانندگان اغلب آهنگ هایی را که دوست دارند کاور میکنند چون سرگرم کننده است و میدانند که مردم هم از شنیدن آنها لذت خواهند برد. خوانندگان کاور می توانند از خواندن آهنگهای دیگران در مکانهای مختلف مثل کافهها مراسم عروسی و غیره کسب درآمد کنند. همچنین میتوانید یک آهنگ را به صورت بدون کلام برای موسیقی متن یک فیلم یا یک تبلیغ کاور کنید.
برای یک خواننده، کاور کردن یک آهنگ میتواند یک میانبر عالی برای موفقیت باشد، قبل از اینکه تعداد آهنگ اوریجینال کافی را برای آلبوم خودش بسازد. گروه بیتلز معمولا در آلبوم های اولیه خود، آهنگهای اورجینال را در کنار کاورهای معروفی مانند «Twist and Shout» یا «Roll Over Beethoven» قرار میداد. در موسیقی مدرن معمولا توسط تهیه کنندهها به گروههای جدید آهنگ های کاور داده می شود تا کارشان را شروع کنند، در X-Factor و The Voice به برندگان قبل از نوشتن آهنگهای هیت یک آهنگ کاور هدیه میدهند تا کار حرفهای خود را شروع کنند از نمونههای موفق میتوان لئونا لوئیس و ویل یانگ را نام برد.
اگر شما ترانه سرا یا آهنگساز نیستید کاور میتواند مسیری عالی برای شما باشد، چون هنوز هم میتوانید آهنگهای عالی بخوانید، و یک دنیا انتخاب دارید!
آهنگ کاور در یوتیوب چیست؟
از اواسط دهه 2000، یوتیوب تبدیل به قدرتمندترین موتور جستجو و پلتفرم محتوای آنلاین شده است. بنابراین جای تعجب نیست که هنرمندان از آن به نفع خود استفاده کرده و بعضی موفقیتهای بزرگی در آن بدست آورده اند.
اگر آهنگی پرطرفدار را در یوتیوب کاور کنید و توسط بین مردم شنیده شود یا در فضای مجازی پخش شود، راهی عالی برای معرفی نام شما است. هر بار که فردی مانند اد شیران یا ادل آهنگ جدیدی منتشر میکند، در عرض چند ساعت هزاران نسخه کاور آن در YouTube وجود خواهد داشت. که هم برای مردم سرگرم کننده است و هم راهی خوب برای ترند شدن، چون مردم در روزهای پس از انتشار به دنبال آهنگ های آن هنرمندان خواهند بود و در شبکههای مختلف نام آن را جستجو کرده و با نسخه شما مواجه میشوند.
5 آهنگ برتر در یوتیوب به شرح زیر است:
- کسی که قبلا می شناختم (از زمین دور شوم) – اجرای اصلی توسط Gotye
- Rolling In The Deep (Vasquez Sounds) – اجرای اصلی توسط ادل
- A Thousand Years (The Piano Guys) – اجرای اصلی توسط کریستینا پری
- Shape Of You (J.Fla) – اجرای اصلی توسط Ed Sheeran
- هاللویا (پنتاتونیکس) – اجرای اصلی توسط لئونارد کوهن
همانطور که می بینید، خوانندههای جدید مثل ادشیرن و ادل به طور گسترده در یوتیوب کاور میشوند، اما جالب است که ترانه سرای کلاسیکی مانند کوهن را نیز در آنجا ببینید. کاور کردن آهنگ ها در یوتیوب مزایای زیادی دارد، و اگر خواننده یا ترانه سرا هستید، ممکن است برای پیشرفت شغلی شما ارزشمند باشد. شاید یک خواننده جدید و یک خواننده قدیمی را انتخاب کنید و از هرکدام یک آهنگ کاور کنید و ببینید که چه بازخوردی دریافت میکنید.
کاور کردن یک کاور دیگر چیست؟
برخی از آهنگ ها بارها کاور شدهاند، حتی ممکن است در نهایت آهنگی را توسط خوانندهای کاور کنید که فکر می کنید آن را خودش نوشته است، اما معلوم می شود که کاور آهنگ دیگری است. این یک “کاور یک کاور” خواهد بود. آهنگ “دیروز” توسط پل مک کارتنی بیش از 7 میلیون بار کاور شده است و حتی بر اساس این واقعیت در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است! بنابراین این احتمال وجود دارد که برخی از افراد آن را بر اساس نسخه های دیگر آهنگ، نه فقط نسخه اصلی مک کارتنی، کاور کنند.
آهنگ “I Will Always Love You” از whitney houston هم یکی از پرفروشترین آهنگها است و بین خوانندگان در بارها و کلوبها و حتی کارائوکه بسیار محبوب است. در واقع در اصل توسط دالی پارتون منتشر شد، اما محبوبیت نسخه هیستن به اندازهای است، اکثرا این نسخه را کاور میکنند.
چگونه یک آهنگ کاور را منتشر کنیم؟
اجرای زنده آهنگ های کاور فرآیندی نسبتاً رایگان و آسان است. هرکسی میتواند آهنگهای کاور را به صورت زنده اجرا کند، چه نسخه مستقیم باشد چه برداشت خودش، بنابراین با خیال راحت آهنگهای مورد علاقه خود را کاور کنید!
وقتی نوبت به انتشار یک آهنگ کاور میرسد، چند مانع وجود دارد که باید از آن عبور کرد. شما باید حق انتشار را از ناشران موسیقی و صاحبان کپی رایت دریافت کنید و در برخی موارد باید از ترانهسرای اصلی اجازه بگیرید. این به این دلیل است که حق امتیاز به درستی پرداخت شود. این فرآیند همیشه ساده نیست، اما اگر ناشران اصلی را نمیشناسید یا اطلاعات تماس ندارید، منابع آنلاینی برای تسهیل این امر وجود دارد.
در زیر راهنمای گام به گام خود را برای انتشار آهنگ کاور فهرست کرده ایم:
- تصمیم بگیرید که کدام آهنگ را می خواهید پوشش دهید
کاملاً انتخاب با شماست، اما اگر قرار است به صورت ویدیو باشد، بهتر است آهنگ مشهوری را در نظر بگیرید. اما می توانید چیز جالبی را انتخاب کنید که به کمتر کسی آن را کاور کرده است.
- آن را ضبط و مستر کنید
آن را در خانه یا در استودیو ضبط کنید و آن را میکس و مسترینگ کنید. ممکن چیزی بسازید که هرگز فکر نمیکردید و حتی ممکن است توسط یک آگهی یا یک پلی لیست خوب انتخاب شود.
- برای کاور کردن آهنگ از مجوز مطمئن شوید
این امر مستلزم این است که ناشران آن چه کسانی هستند و اجازه آنها را بگیرید. راه آسانتری برای انجام این کار از طریق بعضی از سایتهایی که خدمات انتشار آهنگ را ارائه میدهند وجود دارد. آهنگ خود را ارسال کنید و باید در عرض چند روز پاسخ دریافت کنید.
- مجوز انتشار آهنگ را دریافت کنید
هر ناشری را که انتخاب کنید می تواند به شما در تامین مجوز نیز کمک کند.
- یک ناشر پیدا کنید
اکثر خوانندهها با ناشران و تهیهکنندههای شناخته شده کار میکنند که کار توزیع را انجام میدهد. آنها همچنین می توانند برای تبلیغات و پروموشن کار هم به شما کمک کنند.
- تاریخ انتشار را با توزیع کننده خود تعیین کنید و در کانال های اجتماعی تبلیغ کنید
تبلیغ کنید، تبلیغ کنید، تبلیغ کنید.
پس از انتشار، متوجه خواهید شد که بیشتر درآمد به صاحبان آهنگ اصلی خواهد رسید. این واقعیت انتشار آهنگهای کاور است. اکثر هنرمندان این کار را به دلایل مالی انجام نمیدهند، بلکه برای ورود به صنعت موسیقی این کار را میکنند. کاور یک آهنگ محبوب قطعا توجه بیشتری نسبت به یک آهنگ ناشناخته از یک ترانه سرای ناشناس جلب خواهد کرد. بسیاری از خوانندهها از این اهرم برای انتشار موسیقی خود استفاده می کنند.
از آهنگسازهای ما کمک بگیرید
اگر در فرایند میکس و مستر، تنظیم و ساخت آهنگ کاور خود نیاز به موزیسینها داشتید کافیه از قسمت ثبت سفارش سایت همسانگ درخواست خودتان را ثبت کنید تا ما شما را برای این امر راهنمایی کنیم.
دیدگاه خود را بنویسید