خوانندگی نرم‌افزار

Melodyne در مقابل Auto-Tune: کدام نرم‌افزار بهتری است؟

بحث بین بهتر بودن ملوداین و Auto-Tune سالهاست که ادامه دارد. در حالی که آنها شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌های کمی نیز دارند. بیایید به نحوه عملکرد آنها بپردازیم و ببینیم کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

هر چیزی که باید در این‌باره بدانید:

تاریخچه‌‌ی اصلاح کوک صدا و نُت (آتو-تیون)

در روزهای طلایی سیستم آنالوگ، تصحیح نت و صدای خواننده، کار نسبتاً دشوار و زمانبری بود. چند ترفند استودیویی وجود داشت که از آنها برای پوشاندن اجراهایی لرزان صدا استفاده می‌شد. در آن زمان می‌توانستید سرعت نواری که آهنگ روی آن پخش می‌شد کاهش داده یا تسریع کنید، اما این کار باعث دردسرهای زیادی می‌شد. افکت‌های مدولاسیون مانند Chorus یا flange می‌توانست کمک کند، اما صدای خاصی را ایجاد می‌کرد که ممکن بود متناسب با آهنگ نباشد. Double Tracking تکنیک رایجی بود که به زمان ضبط آهنگ‌های گروه بیتلز برمی‌گشت، اما واقعاً فقط برای پنهان کردن برخی مشکلات صدا در آواز مفید بود.

در سال 1975، شرکت Eventide اولین دستگاه دیجیتالی تغییر گام صدا را به نام  The Harmonizer معرفی کرد. این دستگاه کار را کمی ساده‌تر کرد، اما کامل نبود. بیشتر از همه برای گیتار استفاده می‌شد و در آن زمان بسیاری گیتاریست‌های مطرح جهان در دهه 80 میلادی، از آن استفاده می‌کردند. با پیشرفت فناوری صوتی دیجیتال، توانایی رفع دقیق‌تر مشکلات کوک صدا در اجرای استودیو نیز افزایش یافت.

اولین دستگاه دیجیتالی تغییر گام صدا به نام The Harmonizer

این مسیر پیشرفت فناوری، ما را به پلاگین‌های مدرن امروزی می‌رساند. در مورد پلاگین‌های اصلاح کوک، بحث و جدل‌های زیادی وجود داشته است. اصول اخلاقی و حرفه‌ای شما در مورد این موضوع هر چه باشد، واقعیت این است که امروزه، تصحیح نت و صدای خواننده یک ابزار تولید است درست مانند اکولایزر سازی و یا فشرده سازی. و می‌تواند خیلی بیشتر از یک ابزار برای پوشاندن عملکرد ضعیف خواننده انجام واقع شود.

تعدادی از برنامه‌های تنظیم نت و پلاگین‌های اصلاح کوک وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، اما Celemony Melodyne و Antares Auto-Tune همچنان در صدر هستند و دلایل خوبی هم دارند. هر دو ابزار فوق العاده‌ای هستند که نتایج قابل قبولی را از طریق روش‌های مختلف ارائه می دهند.

چرا از ابزار اصلاح گام صدا (کوک) استفاده می‌کنیم؟

ابزار تصحیح زیر و بمی صدا عملکرد‌های متعددی دارد. می‌توان از آن برای تصحیح کوک در اجرا ، به خصوص در آواز استفاده کرد. گاهی اوقات شما با انرژی بی‌نظیری رکرود می‌کنید، اما گاهی نقص‌هایی وجود دارد و نمی‌توانید با برداشت‌های دیگری آن را اصلاح کنید. یا زمانی یک ساز کمی از کوک خارج شده باشد و شما بعد از ضبط باید تغییر کوچکی به آن بدهید. حضور در استودیو نیز هزینه‌هایی دارد و اگر بودجه یا زمان لازم برای ضبط مجدد آهنگ را ندارید، تصحیح آهنگ می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما شود. گاهی اوقات، تغییر در زیر و بمی صدا به هیچ وجه برای تصحیح یک اجرا استفاده نمی‌شود، بلکه بیشتر به عنوان خلق یک جنس صدای و سبکی خاص استفاده می شود.

بزرگترین تفاوت

تفاوت اساسی در نحوه‌ی پردازش صدا بین Melodyne و Auto-Tune وجود دارد. تفاوت اصلی بین این دو افزونه این است که Melodyne غیرخطی است، در حالی که Autotune صدا را به صورت خطی و real-time پردازش می کند.

به طور دقیق‌تر، Melodyne صدایی را که قرار است پردازش کند در افزونه ضبط می‌کند. سپس می‌توانید هر نت را به صورت دستی تنظیم کنید. شما می‌توانید هرگونه اشتباه ایجاد شده را اصلاح کنید و دقیق‌ترین نتیجه را بگیرید. شاید این فرآیند زمانبر و کمی خسته کننده‌ باشد اما دقیق‌تر است.

با Auto-Tune صدا فوراً پردازش می شود. این فرآیند خود به افزایش سرعت روند ساخت موسیقی کمک می‌کند، اما می‌تواند خطاهای بیشتری ایجاد کند. گاهی اوقات پلاگین نمی‌تواند نُت را به درستی شناسایی کند و آن را به اشتباه تنظیم می‌کند که باعث می‌شود صدای آن حتی بدتر از آنچه در ابتدا بوده است به نظر برسد. اگر اجرای اصلی نت خیلی خارج از گام نباشد، نتیجه بد نخواهد بود. راه‌هایی برای اصلاح موارد پس از پردازش وجود دارد، اما از آنجایی که صدا در لحظه‌ی اجرا پردازش می شود، راه حل ایده آلی نیست. با پلاگین Auto-Tune می‌توانید صدایی مصنوعی‌ ایجاد کنید که به آن امضای خاص خود را می‌دهد.

Melodyne می‌تواند لاین‌های وکال چندصدایی را پردازش کند، در حالی که Auto-Tune کاملاً تک صدایی است. برای منابعی که فقط یک نُت در یک زمان تولید می کنند – مانند آواز و گیتار اصلی – ممکن است خوب باشد. اما اگر با یک پیانوی خارج از کوک یا یک گیتار آکوستیک کار می‌کنید چه؟

با پردازش چند صدایی ارائه شده توسط Melodyne، در واقع نُت‌های موجود در صدا را جدا می‌کند و آنها را به صورت جداگانه بررسی و تنظیم می‌کند. این ویژگی فقط در نسخه‌های گران‌تر برنامه موجود است و همیشه عالی‌ترین نتایج را ارائه نمی‌دهد.

همچنین می‌توانید Melodyne را به‌عنوان یک ابزار دقیق‌تر و شفاف‌تر پس از تولید و Auto-Tune را  بیشتر به‌ عنوان یک افکت صوتی در نظر بگیرید – اگرچه هر دو را می‌توان برای هر دو موقعیت استفاده کرد. دو خواننده‌ای احتمالا که اول از همه، هنگام فکر کردن به افکت Auto-Tune به ذهن می‌رسند، Cher و T-Pain هستند. امروزه افکت Auto-Tune به طور گسترده‌ای در موسیقی پاپ و عامه‌پسند استفاده می‌شود.

استودیو در مقایسه با استیج

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که چگونه می‌خواهید از این ابزارها استفاده کنید. در استودیو، Melodyne واقعاً هیچ رقیبی در دقت و عملکرد ندارد، اما اگر به ابزاری برای اصلاح کوک در یک اجرای زنده نیاز دارید، که صدا را در لحظه و زمان واقعی اجرای شما پردازش کند، Auto-Tune تنها انتخاب شما است. از آنجایی که پردازش Auto-Tune تنظیم با تأخیر صفر ثانیه دارد، برای دستیابی به این امر، به یک سیستم به اندازه کافی قدرتمند برای اجرای آن نیاز دارید.

Celemony Melodyne

Celemony Melodyne تا نسخه پنجم خود را منتشر کرده است و اغلب از آن به عنوان سرویسی با صدای طبیعی‌تر یاد می شود. در واقعیت، هر دوی این محصولات را می‌توان برای ایجاد جلوه‌های نسبتاً طبیعی استفاده کرد، با این حال برخی، ویرایش گرافیکی پیچیده‌تر ارائه شده توسط Melodyne را به رویکرد خودکاری که Auto-Tune اتخاذ می‌کند ترجیح می دهند. Melodyne معمولاً یک رویکرد خطی و ضبط شده به جای تنظیم کوک real-time که توسط Auto-Tune ارائه می شود، اتخاذ می‌کند. Melodyne همچنین روی سُرس‌های پلی‌فونی(چندصدایی) کار می‌کند، اما از آن فقط می‌توان در استودیو استفاده کرد، نه در اجراهای زنده. Melodyne در چند نسخه‌ی مختلف موجود است. در اینجا خلاصه‌ای از انواع مختلف آورده شده است. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید وب سایت Celemony را بررسی کنید.

Melodyne 5 Essential

Melodyne 5 Essential

Melodyne 5 Essential ارزان‌ترین نسخه Melodyne است که تنها ۹۹ دلار قیمت دارد. این سرویس به گونه‌ای ساخته شده است که تصحیح زیر و بمی و زمان‌بندی آسان را ارائه دهد، در حالی که ویژگی‌های اضافی ارائه شده توسط برخی از نسخه‌های گران‌تر Melodyne را ارائه نمی‌دهد، همچنان یک محصول عالی است و شما ابزار اصلی را برای ویرایش خواهید داشت. گام صدا، موقعیت نُت‌ها، طول و جداسازی هر نُت. با این حال، ابزارهای خاص‌تری برای Pitch، ویبراتو و غیره دریافت نخواهید کرد.

Melodyne 5 Assistant

Melodyne 5 Assistant

Melodyne 5 Assistant قدم بعدی از نسخه‌ی Melodyne 5 Essential است و یک پیشرفت جدی به حساب می‌آید. اینجاست که کنترل‌های دقیق‌تری را روی مواردی مانند پیچ، ویبراتو، دریفت پیچ(زیر و بمی) و غیره دریافت خواهید کرد. ویژگی‌هایی که وجود ندارند عبارتند از دسترسی به چند لاین مجزا و ویرایش چندصدایی نت‌های موسیقی، امکان کوآنتایز کردن و غیره، اما خیلی‌ها در وهله‌ی اول به این ویژگی‌ها نیاز نخواهند داشت. Melodyne 5 Assistant با قیمت 299 دلار عرضه می شود.

Melodyne 5 Editor

Melodyne 5 Editor

Melodyne 5 Editor جایی است که ابزارهای حرفه‌ای جدی شروع به کار می‌کنند، و قیمت این پلاگین منعکس کننده این موضوع است. 499 دلار – اما در اِزای آن، الگوریتم DNA Celemony را دریافت می‌کنید، که اساساً به شما امکان می‌دهد Polyphony (چندصدایی) را با الگوریتم‌های مختلف برای چیزهایی مانند پیانو، گیتار، کوارتت زهی و غیره ویرایش کنید.

Melodyne 5 Studio

Melodyne 5 Studio

استودیوی Melodyne 5 اگران ترین ورژن این برنامه با قیمت 849 دلار است. گرانتر از هر نسخه‌ای از Auto-Tune. اما در اِزای آن، شما تمام ویژگی‌هایی را که Melodyne ارائه می‌دهد، از جمله توانایی ویرایش گروه‌های کر، انواع سازها و غیره دریافت خواهید کرد. حتی یک ویرایشگر مولتی-ترک در Melodyne 5 Studio تعبیه شده است که کار را برای شما آسان‌تر می‌کند.

Antares Auto-Tune

Auto-Tune در طیف وسیعی محصولات خود را ارائه می‌دهد. به طور کلی، در مقایسه با Melodyne، با توجه به رویکرد زمان واقعی آن، گردش کار سریع‌تری را ارائه می‌کند، با این حال برخی از محصولات Auto-Tune برخی از ابزارهای ویرایش را ارائه می‌دهند. بسیاری، آن را به عنوان یک افکت صوتی طبیعی می‌دانند، اما این روزها می توانید جلوه‌های صوتی طبیعی را با هر دو ایجاد کنید. یکی از مزایای Auto-Tune امکان استفاده از آن به صورت Live است که Melodyne ارائه نمی‌دهد. برای جزئیات بیشتر، می‌توانید به وب سایت Antares مراجعه کنید.

Auto-Tune Access

Auto-Tune Access

Auto-Tune Access ارزان‌ترین نسخه Auto-Tune است که برای کسانی که بدون نیاز به هیچ چیز اضافی می‌خواهند ابزار اولیه را در اختیار داشته باشند، عالی است. این نسخه از Auto-Tune با قیمت 99 دلار عرضه می‌شود و ویژگی basic real-time protection و یک رابط کاربری ساده را ارائه می دهد. با این حال، ویژگی‌هایی مانند دسترسی به جابجایی گام در لحظه، میدی کنترلر و غیره را دریافت نخواهید کرد.

+Auto-Tune EFX

+Auto-Tune EFX

Auto-Tune EFX برای کسانی است که کمی بیشتر از Auto-Tune می‌خواهند. ویژگی‌های اضافه‌شده‌ای دریافت خواهید کرد؛ عبارتند از: تغییر دسترسی به شیفت کردن پبچ صدا، مدل‌سازی و تنظیم حنجره و گلو در خوانش، به‌علاوه ۶ افکت مختلف. این ویژگی‌ها با هزینه اضافی همراه هستند – و شما باید 199 دلار برای Auto-Tune EFX هزینه کنید. هنوز برخی از ویژگی‌ها مانند ویرایش گرافیکی زمان و پیچ را دریافت نخواهید کرد.

Auto-Tune Artist

Auto-Tune Artist

Auto-Tune Artist کمی کارها را ارتقا می‌دهد. بر خلاف EFX، ورژن Auto-Tune Artist دارای ویژگی‌هایی مانند توانایی ایجاد و تنظیم تکنیک ویبراتو است، به علاوه به شما دسترسی به یک میدی کنترل در زمان را برای تطبیق‌پذیری بیشتر می‌دهد. شما حتی “حالت کلاسیک” را دریافت خواهید کرد که صدای Auto-Tune 5 را ارائه می دهد. Auto-Tune Artist با قیمت 299 دلار عرضه می‌شود، و اگرچه عالی است، اما هنوز برخی از ویژگی‌ها مانند ویرایش گرافیکی زمان و Pitch را دریافت نخواهید کرد.

Auto-Tune Pro

Auto-Tune Pro

Auto-Tune Pro ویژگی‌ها و ابزار بزرگ و قدرتمندی را ارائه می‌دهد. اینجاست که هر آنچه را که از Auto-Tune می‌خواهید دریافت خواهید کرد، از جمله تمام ویژگی‌های عالی ارائه شده توسط نسخه‌های دیگر نرم افزار و برخی موارد اضافی. در نهایت ویرایش گرافیکی زمان و Pitch را دریافت خواهید کرد که می‌تواند روند ویرایش را برای شما بسیار آسان‌تر کند. البته، هزینه‌ای دارد – برای خرید آن باید 399 دلار بپردازید.

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *