Uncategorized خوانندگی

چطور بفهمیم در چه گامی می‌خوانیم

یکی از نکات ضروری برای خوانندگی و اجرای خوب این است که محدوده‌ی صوتی خود را بشناسید. اگر آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که برای صدایتان خیلی بالا یا پایین هستند، به احتمال زیاد نمی‌توانید آنها را خوب بخوانید.

برای انتخاب آهنگ مناسب برای محدوده‌ی صدای خود، باید کلید و گام مناسب برای را شناسایی کنید. کلید روح و نت مرکزی کل قطعه است. چطور می توان فهمید که با چه کلیدی می‌خوانیم؟ سه راه اساسی می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند:

  • از نت‌نویسی برای پیدا کردن یک کلید استفاده کنید
  • گوش کنید و سعی کنید تونیک (نت مرکزی یا درجه‌ی اول گام) را بفهمید
  • شناسایی کلید را تمرین کنید
برای جزئیات بیشتر، بیایید در مقاله زیر این راه‌ها را گام به گام بررسی کنیم.

بسیاری می‌گویند که بهترین راه برای شناسایی نت‌های اصلی در یک آهنگ، آزمایش و تصحیح آنها است. با این حال، این روش فقط برای کسانی مناسب است که قبلاً در شناسایی نت‌های شارپ و گوش دادن به موسیقی به طور تخصصی و منظم مهارت دارند.

ما در اینجا چند نکته اساسی برای تعیین نت‌های اصلی و محدوده‌ی کلید به شما نشان خواهیم داد.

استفاده از سیستم نوتیشن (نت‌نویسی) برای پیدا کردن یک کلید

یکی از اساسی‌ترین‌های شناسایی کلید یک قطعه، خواندن نمادهای آن در نت‌نویسی است.

پیدا کردن نت تونیک (نت مرکزی یا درجه‌ی اول گام)

هر مجموعه ای از دیِز و بِمُل (شارپ و فلت) می‌تواند با ماژور یا مینور بودن مطابقت داشته باشد. بنابراین اگر تونیک را تعریف کنید به شما کمک خواهد کرد. نت اول معمولا (نه همیشه) نت تونیک است. راه دیگر برای تشخیص آن مشاهده آکوردها با ترکیب ظاهری در اطراف آنها است.

مشاهده آکوردهای استفاده شده

روش دیگر تکیه بر آکورد‌ها است. می توانید از الگوی آکورد به عنوان ابزاری برای کمک به شناسایی نت‌های خاص گام با شناسایی سه یا چند آکورد استفاده کنید. یعنی با پیدا کردن چند آکورد از آهنگ، گام آن را تشخیص دهید.

رجوع به دایره پنجم‌ها

شما همچنین می‌توانید از دایره پنجم‌ها (Circle of Fifths) برای شناسایی کلید در یک آهنگ استفاده کنید. شمارش تعداد فاصله‌های بین نت‌ها در جهت عقربه‌های ساعت از C به شما کمک می‌کند تا تعداد شارپ‌ها را در یک تنالیته مشخص کنید. منطقه‌ای که در آن توقف می‌کنید، کلید اصلی آهنگ است. برای فلت‌ها، از F شروع کنید و در خلاف جهت عقربه های ساعت بشمارید. این روش برای تعریف کلید اصلی مناسب‌تر است.

پیدا کردن نت نهایی

در بیشتر ملودی‌ها، آخرین نت آهنگ به نت تونیک و یا ریشه‌ی آن گام برمی‌گردد. این یک روش رایج است زیرا این احساس را به ما می‌دهد که قطعه تمام شده است. اگر نت پایانی یک آکورد است که آن را تشخیص داده‌اید، پایین‌ترین نت را در آن پیدا کنید. این تکنیک برای درصد زیادی از آهنگ جواب می‌دهد.

گوش دادن و تلاش برای یافتن تونیک

زمزمه کردن (humming) برای پیدا کردن نت تونیک
زمزمه کردن ملودی در اطراف نت پایه نیز به شما کمک می‌کند تا گام آهنگ را به راحتی تشخیص دهید. مگر اینکه بافت قطعه خیلی پیچیده و بدیع باشد، نتی را خواهید یافت که برای هر آکورد آهنگ کار می‌کند. اگر نواختن سازی را بلد هستید، آن را بیرون بیاورید و با صدایی که زمزمه می‌کنید، آن را بنوازید. اگر شبیه آهنگی باشد که می‌خوانید، می‌بینید که نت پایه (تونیک) کجاست.

تمرین برای شناسایی کلید

راه های بالا همه اساسی‌ترین راه ها برای تعیین گام یک آهنگ هستند. با این حال، اگر به طور منظم آن را تمرین نکنید، تسلط بر آن آسان نخواهد بود.

برخی از روش های آموزشی که ما می‌خواهیم توصیه کنیم عبارتند از:
یافتن کلید را در آهنگ‌های محبوب‌تان را تمرین کنید

آهنگ‌های کلاسیک و یا پاپیولار روز نقطه‌ی شروع عالی برای کسب دانش موسیقی هستند. آهنگ‌های کلاسیک را انتخاب کنید زیرا رمزگشایی نمادهای نت‌نویسی آن‌ها از آهنگ‌های مدرن و تجربی راحت‌تر است. همچنین می‌توانید به راحتی نت‌های آنها را به صورت آنلاین جستجو و پیدا کنید.

آهنگ های مینور و ماژور را بشنوید و از هم تشخیص دهید

قبل از اینکه بخواهید کلیدهای اصلی و ثانویه را شناسایی کنید، باید تفاوت بین آنها را بدانید. به دنبال آهنگ‌هایی با این تفاوت بگردید. به تدریج ریتم و احساس آن را خواهید یافت.

نت‌نویسی آهنگ را بخوانید

نحوه‌ی خواندن نت بر روی کاغذ را بیاموزید. این به شما یک نمای کلی از ملودی می‌دهد. برخی نت‌ها حتی کلید را در خط اول ذکر می‌کنند.

انواع مختلف محدوده‌های صوتی برای وکال

هنگامی که تنالیته‌ی آهنگ را شناسایی کردید، وقت آن است که محدوده صوتی مناسب خود را پیدا کنید. هر فرد محدوده آوازی خاص خود را دارد که به طور کلی آنها به شش نوع تقسیم می شوند.

محدوده آوازی به محدوده‌ای از پایین‌ترین تا بالاترین نُتی اطلاق می‌شود که می‌توانید راحت آنها را بخوانید و اجرا کنید. اگر از این مقیاس فراتر بروید، به گلوی و حنجره‌ی شما فشار می‌آید و صدای شما آسیب می‌بیند.

آلتو

آلتو معمولاً پایین‌ترین محدوده صدای زنانه است که از F3 تا F5 متغیر است. برخی از استثناها ممکن است بالاتر یا پایین تر از این مقیاس بخوانند. کسانی که می‌توانند پایین‌تر بخوانند صدای کنترالتو دارند و در همان محدوده‌ی تنور می‌خوانند. اگرچه این محدوده شبیه به متزوسوپرانو است، اما به طور کلی صدا غنی‌تر و کامل‌تر به نظر می‌رسد. خواننده‌های زن معمولاً در این محدوده راحت‌تر هستند.

متزوسوپرانو 

این محدوده‌ی آوازی متعلق به رده‌ی میانی زنانه است. در واقع با هر دو محدوده‌ی آواز آلتو و سوپرانو، از A3 تا A5 همپوشانی دارد. برخی از افراد در این محدوده، می‌توانند در سوپرانو نیز بخوانند.

سوپرانو 

خواننده در این محدوده‌ی صوتی می‌تواند بالاترین نت‌ها را با دامنه‌‌ی C4 تا C6 اجرا کند.

تِنور

وقتی در مورد هنرمندان مرد صحبت می‌شود، این بالاترین محدوده آوازی با فاصله‌ی از C3 تا C5 است. خوانندگان حرفه‌ای که می‌توانند فالستوی خود را به خوبی تنظیم کنند، می‌توانند همان نت‌های بالای هنرمندان زن را بخوانند. به خوانندگان مردی که بالاتر از تنور می خوانند، کنترتنور می‌گویند.

باریتون

این مقیاس متعلق به رده‌ی صوتی متوسط برای صدای  خوانندگان مرد است و با تنور و باس همپوشانی دارد. نوسان باریتون معمولاً بین A2 و A4 است. برخی استثناها می توانند از F2 تا C5 گسترش یابند. این محدوده‌ی صوتی بیشترین محبوبیت را در بین مردان دارد.

باس

باس معمولا از E2 تا E4 در نوسان است و پایین‌ترین محدوده‌ی صوتی را در میان خوانندگان مرد ایجاد می‌کند. برخی از خوانندگان با صدای عمیق‌تر می‌توانند از C2 تا G4 را بخوانند.

چگونه کلید (تنالیته) مناسب برای آواز خواندن را انتخاب کنیم؟

اکنون که فهمیدید چگونه بهترین کلید و گام خود را تعیین کنید، آخرین کاری که باید انجام دهید ترکیب آنهاست. کلیدی را پیدا کنید که با دامنه صوتی شما مطابقت دارد. آهنگی با ملودی و پیچ (زیر و بمی) مناسب برای یک اجرای عالی. بنابراین، باید بدانید که با چه کلیدی می‌خوانید؟

تعیین و پیدا کردن محدوده‌ی صوتی خود 

اولین و ضروری‌ترین چیز این است که محدوده‌ی صوتی مناسب صدای آواز  خود را پیدا و تعیین کنید. آهنگ‌هایی که از لحاظ زیر و بمی، برای صدای شما  خیلی کم یا زیاد هستند، این پتانسیل را دارند که به تارهای صوتی شما فشار بیاورند. با دانستن بالاترین و پایین‌ترین نت‌هایی که می‌توانید به آن‌ها برسید، انتخاب آهنگ مناسب برای شما کار راحتی خواهد بود. راه‌های زیادی برای تعیین محدوده صدای شما وجود دارد. اگر می‌دانید که چگونه پیانو بزنید، سعی کنید از آن برای یافتن محدوده‌ی دقیق و صحیح خود استفاده کنید. نت‌های یک آکورد را در اکتاو بالا و پایین بخوانید و با این تست ببینید که در اجرای آن راحت هستید یا خیر.

تست کردن کلیدهای مختلف

هنگام تمرین یک آهنگِ کاملاً جدید، سعی کنید با چند کلید و آهنگ مختلف آن را بخوانید. همیشه سه نکته‌ی ذکر شده در این مقاله را قبل از تصمیم‌گیری نهایی امتحان کنید.می‌توانید در سه پیچ (Pitch) مختلف آواز بخوانید. گاهی اوقات شما یک سبک خوانندگی جدید پیدا می‌کنید که یک آهنگ را بسیار لذت بخش‌تر می کند و احساس تازگی بیشتری دارد. راه‌های مختلف را امتحان کنید شاید یک صدای و فضای هیجان انگیز برای آواز خواندن پیدا کنید.

جمع‌بندی

برای اینکه بتوانید خوب بخوانید، ابتدا باید درست بخوانید. آواز خواندن با تکنیک و انتخاب تن مناسب برای یک اجرای گوشنواز و برجسته ضروری است. امیدواریم پس از مطالعه‌ی  این مقاله، مروری کلی بر شناسایی و تمرین آکوردها داشته باشید. هر روز به تمرین آنها ادامه دهید. شما واقعا از پیشرفت خود شگفت‌زده خواهید شد. فراموش نکنید که اگر این مقاله را مفید می‌دانید آن را به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما!

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *