هر چیزی که باید در مورد Apple M1 برای تولید موسیقی بدونید

  1. خانه
  2. ساخت موسیقی
  3. جزئیات نویسنده
هر چیزی که باید در مورد Apple M1 برای تولید موسیقی بدونید

هر چیزی که باید در مورد Apple M1 برای تولید موسیقی بدونید

نیاز دارید سیستمتون رو به کامپیوتر اپل M1 ارتقا بدید؟ این کار چه مزایایی میتونه برای DAW (نرم افزار آهنگ سازی) شما، پلاگین‌ها و تجهیزات تولید موسیقی شما داشته باشه؟ برای ساخت موزیک جدید با مکینتاش جدید ، یه سری چیزها هست که باید بدونید.

 

از زمان معرفی تراشه جدید سیلیکونی M1 مبتنی بر معماری ARM ، چشم انداز کامپیوتری اپل دچار تغییر اساسی شده. با معرفی تراشه های جدید M1 (و حتی جدیدتر M1 Pro و M1 Max) در مک بوک پرو 13 اینچی ، مک مینی و iMac اپل قول بهبود عملکرد قابل توجهی رو برای تولید موسیقی ، میکس و سایر وظایف صوتی حرفه ای داده.

خوشبختانه بسیاری از DAW ها از قبل با M1 سازگار هستند. برای اطلاع از سازگاری آنها می توانید به وب سایت سازنده DAW تون مراجعه کنید.

این مقاله مهمترین نکاتی رو که باید در مورد نحوه عملکرد لپ‌تاپ‌های جدید اپل در روند کار تولید موسیقی بدونید، پوشش میده. اگر قصد دارید در استودیو تون از کامپیوتر مبتنی بر Intel به M1 سوئیچ کنید این مقاله رو بخونید تا برخی از مزایا و نکات اصلی را متوجه بشید.

مزایای M1 برای تولیدکنندگان موسیقی ، طراحان و مهندسان صدا

افراد مختلف با تجهیزات مختلف استودیویی البته تجربه های متفاوتی خواهند داشت. اما بر اساس تجربه اخیر با کامیپوتر Apple M1 در استودیوی تولید موسیقی، این چیزیه که معتقدیم می تونید انتظار داشته باشید.

  1. پردازش سریعتر صدا

بسیاری از پذیرندگان اولیه M1 تولیدکنندگان موسیقی پرمشغله هستند، مهندسین میکس و طراحان صدا که مایل به ساده سازی و سرعت بخشیدن به کار تولید صدا هستند. بیایید ببینیم پردازنده جدید اپل چطور میخواد این هدف رو محقق کنه.

کامپیوترهای فعلی، مجموعه ای از اجزای اختصاصی و مجزا رو در اختیار دارن که صدا، گرافیک، حافظه، فضای ذخیره سازی و پردازش رو ارائه میکنن تا مهمترین وظایف را انجام بدن.

با M1 ، همه چیز در یک سیستم واحد روی تراشه (SoC) ، از جمله رم (حافظه) روی تراشه به صورت یک یکپارچه ارائه میشه. دوران ماژول های RAM قابل تعویض گذشته.

 با M1 ، رم بخشی از SoC است و توسط اپل به عنوان معماری حافظه واحد تعریف شده. این موضع به CPU ، GPU و دیگر هسته های داخل M1 اجازه میده تا اطلاعات را با سرعت بسیار زیادی مبادله کنند و به جای کپی داده ها بین یک منطقه و منطقه دیگر، به طور همزمان به حافظه دسترسی پیدا کنند. این طراحی همه کاره چیزی است که به M1 عملکرد و سرعت  میده.

گذار اپل به چیپ‌های سیلیکون ساخت خودش برای طرفدارای سرسخت اپل چیز تعجب برانگیزی نبود. سالهاست که اپل گوشی های خودش رو بر روی تراشه های سیلیکون متمرکز کرده تا موفقیت چشمگیری داشته باشه. با تراشه های سری A اخیر ، آیفون ها و آیپدها سال به سال سریعتر و قوی تر میشن. زمان زیادی باقی نمانده بود تا اپل سیلیکون را به کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ های خودش هم وارد کنه.

  1. سرانجام ، یک کامپیوتر استودیویی ساکت

اکثر دسکتاپ ها و لپ تاپ ها که برنامه های سنگین و پرمصرف رو اجرا میکنن به سرعت داغ کنن که این حرارت، باعث سر و صدای زیاد فن برای خنک کردن اجزاء میشه.

وقتی که این صدا هنگام ضبط با صدای میکروفون قاطی بشه بعدا باعث دردسر زیادی برای حذف نویز از ترک ها میشه.

مک های M1 (بجز M1 MacBook Air فعلی) دارای یک فن کوچک هستند. شما حتی در کارهای پردازشی سنگین هم به سختی صداشون رو می شنوید. کامپیوتر های M1 فوق العاده خنک و بی صدا کار میکنن، که یک موضوع مهم برای تولیدکنندگانیه که در یک اتاق هر دو کار ضبط و میکس رو انجام میدن.

  1. سازگار با محیط زیست

Mac Mini M1 زیر بار زیاد پردازشی کمتر از 40 وات برق مصرف می کنه. نسل قبلی مینی های شش هسته ای i7 اینتل از این دستگاه سه برابر بیشتر مصرف میکنن و کیس های مک پرو قدیمی هشت برابر بیشتر. هنگام اجرای session های بزرگ DAW در M1 ، نه تنها فن عمل نمیکنه، بلکه قبض برق هم کمتر میشه!

  1. فورا روشن میشه

کامپیوترهای مبتنی بر M1 در عرض 3 ثانیه بوت و آماده استفاده میشن که حتی از زمان روشن شدن یک مانیتور هم کمتره. زمانی که جرقه خلاقیت زده میشه، که اغلب در استودیوهایی ضبط به طور ناگهانی اتفاق می افته ، M1 آماده استفادس و تقریباً از همون لحظه منتظره تا روشنش کنید.

M1 برای تولیدکنندگان موسیقی: نکاتی که باید در نظر بگیرید

در کنار این مزایای قابل توجه برای فرایند تولید و میکس ، چند نکته را نیز باید در مورد کامپیوتر های اپل M1 برای تولید موسیقی در نظر بگیرید:

  1. مشخصات خود را از قبل انتخاب کنید

تعیین کانفیگ سیستم در هنگام سفارش (با توجه به اینکه بعدا امکان ارتقا سخت افزاری وجود نداره) در نسل جدید کامپیوترهای اپل هدیه بزرگی حساب میشه.

اپل از ما میخواد وقتی دستگاه خود را سفارش میدیم مشخصاتش رو  تعیین کرده باشیم. بله ، ما نمی توانیم یک سیستم دارای چیپ M1 رو باز کنیم و ماژول های RAM یا هارد دیسک ها رو تغییر بدیم – اما در مورد M1 ، به هر حال این نکته مهم نیست. با M1 ، همه چیز بر روی یک تراشه است و طوری کانفیگ شده تا بی عیب و نقص و با سرعت بسیار زیاد کار کنه.

اگر به RAM اضافی نیاز دارید ، هنگام سفارش دستگاه باید این مورد را مشخص کنید و همین امر در مورد حافظه داخلی هم صادقه. اگر به فضای ذخیره سازی اضافی نیاز دارید ، تنها گزینه ها درایوهای Thunderbolt خارجی یا درایوهای USB فوق سریع هستند. خوشبختانه استوریج های جانبی زیادی برای درایوهای SSD 2.5 اینچی و فوق سریع NVMe در بازار وجود دارد. اگر از M1 Mac mini استفاده می کنید، محصولات زیادی وجود دارن که با زیبایی و طراحی کامپیوتر مطابقت دارن در حالی که به شما پورت های اضافی میدن.

  1. مطمئن شوید که پورت های کافی دارید

نسل اول دستگاه های مبتدی Apple M1 تنها شامل چند پورت است. اگر رابط ها و دستگاه های صوتی زیادی دارید ، استودیوی شما برای پورت های USB-A ، USB-C و Thunderbolt به تبدیل نیاز داره.

این در مورد نسل اول مک های M1 صادق است. در 18 اکتبر 2021 ، اپل با پردازنده های M1 Pro و M1 Max که در محدوده قیمت MacBook Pro جدید در دسترس خواهند بود فصل بعدی M1 را آغاز کرد. با اعلام این خبر، سرانجام پورت های یکپارچه تر و گزینه های ذخیره سازی داخلی بزرگتر ارائه میشن.

با انتقال مدل های بیشتر به M1 در سال 2022 و به بعد، مانند Mac Pro و iMac اپل ممکنه پورت های ورودی/خروجی و کانفیگ سیستم متنوع تری رو ارائه بده باید صبر کرد و دید.

یک چیز مسلمه: در آینده نزدیک صنعت صدا به طور فزاینده ای سازگار با M1 و بهینه سازی میشه و به شما کمک میکنه از سیستم های دارای M1 بیشترین بهره رو ببرید.

آیا باید الان به Apple M1 کوچ کنم؟

این به عوامل زیادی بستگی داره:

– آیا سیستم شما برای کنار آمدن با سشن ها مشکل داره؟

– پر سر و صدا و کنده؟

– آیا می توانید برای یک کامپیوتر یا لپتاپ جدید هزینه کنید؟

– آیا همه نرم افزارهایی که به آنها نیاز دارید میتونن از M1 پشتیبانی کنند یا با Rosetta 2 کار کنن؟

اگر پاسخ به تعدادی از این سوال ها مثبته، شاید زمان اون رسیده که یک M1 مک جدید رو در نظر بگیرید.

از 18 اکتبر 2021: اگر می خواهید امروز M1 Mac بخرید گزینه های شما مک بوک پرو 13 اینچی، Mac mini یا iMac هستند که همه دارای اولین نسل پردازنده های سیلیکون M1 هستند.

اپل در آخرین کنفراس خودش نسخه های بعدی پردازنده های M1 – M1 Pro و M1 Max – رو با حداکثر 64 گیگابایت حافظه واحد روی تراشه M1 Max در MacBook Pro باز طراحی شده معرفی کرد. این سیستم ها در اواسط نوامبر 2021 در آمریکا قابل خرید هستند. اپل اعلام کرد که کل خط تولیدش رو طی دو سال به معماری جدید سیستم روی تراشه منتقل میکنه. ما تازه در سال دوم نقشه راه هستیم و در حال حاضر انتخاب های زیادی داریم.

قبل از خرید هر کامپیوتر M1، حتماً سازگاری کاملش رو با تمام نرم افزارهایی که در استودیو بهشون متکی هستید بررسی کنید.

ramin

نویسنده از: 1400/08/19

دیدگاه خود را بنویسید